ΘΕΡΜΕΣ/THERMALS ΙΔΑΝΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ
Ιδανικές Γραμμές/ Ιωάννης Λασηθιωτάκης
….Στην αφαιρετική εικαστική γλώσσα που χρησιμοποιεί ο Λασηθιωτάκης τα βασικά ζωγραφικά στοιχεία (σημείο, γραμμή, επίπεδο, χρώμα) έχουν τη δύναμη να μιλήσουν από μόνα τους. Η γλώσσα αυτή βεβαίως προέρχεται από την παράδοση που ξεκινά από το Σουπρεματισμό, τον Κονστρουκτιβισμό και το Μπάουχαους και περνά, πιο κοντά στην εποχή μας, από το Μινιμαλισμό και την Εννοιολογική Τέχνη. Η γνώση της παράδοσης και της σύγχρονης γλώσσας της ζωγραφικής βοηθά, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι η πρόσληψη των έργων εξαρτάται αποκλειστικά από αυτήν. Οι μη ειδικοί θεατές που έχουν την ευαισθησία και τη διάθεση σίγουρα θα «ακούσουν» και θα αντιληφθούν τη γλώσσα του ζωγράφου, διακρίνοντας τα κύρια χαρακτηριστικά της.
Οι συνθέσεις του ακολουθούν πάντοτε την κάθετη και οριζόντια διάσταση στο καμβά, με έμφαση στη γραμμή και το επίπεδο και ιδιαίτερη προσοχή στην τήρηση αρμονικών αναλογιών. Οι ευθείες γραμμές άλλοτε περιγράφουν τα όρια του πίνακα, άλλοτε τα συγχέουν, άλλοτε ορίζονται από την αντίθεση μεταξύ των χρωματικών επιπέδων, άλλοτε παρεισφρέουν μεταξύ τους για να τα διαχωρίσουν στην κοφτή εκδοχή τους τοποθετούνται εντός των χρωματικών επιπέδων για να κινήσουν, συμβολικά, τη διαδικασία διερεύνησης των θεμάτων που πραγματεύεται. Η πορεία του Γιάννη Λασηθιωτάκη προς την αφαίρεση, η οποία επισημάνθηκε στην αρχή, δεν τον οδηγεί απαραίτητα σε οριστική απομάκρυνση από την αναπαράσταση, καθώς οι διαφορές μεταξύ της αφαιρετικής του τέχνης και της κλασσικής παραστατικής ζωγραφικής δεν είναι τελικά τόσο μεγάλες.Θα μπορούσαμε επιγραμματικά να τις εντοπίσουμε, πρώτον, στο ότι στα αφηρημένα έργα χρησιμοποιούνται πιο έμμεσοι, ελλειπτικοί ή μη συμβατικοί συμβολισμοί και, δεύτερον, στο ότι τα έργα αυτά είναι λιγότερο κορεσμένα σε σχέση με τα παραστατικά, δηλαδή απαιτούν πιο μεγάλη και ενεργή συμμετοχή από το θεατή για να ολοκληρωθούν. Κατά τα άλλα, οι εξόχως αφαιρετικές του συνθέσεις είναι τελικά προορισμένες να λειτουργήσουν όπως λειτουργεί ένα πορτραίτο, μια νεκρή φύση, ένα vanitas, εγείροντας δηλαδή στο θεατή, με εικαστικό τρόπο, προβληματισμό σε σχέση με τα θεμελιώδη στοιχεία του κόσμου και της ανθρώπινης εμπειρίας μέσα σε αυτόν. Γιατί αν ο κόσμος δεν περιγράφεται πλήρως με τον λόγο, τότε ίσως εικόνες όπως οι ζωγραφικές δημιουργίες του Γιάννη Λασηθιωτάκη μας παρέχουν έναν ακόμη δρόμο για να ερευνήσουμε το μυστήριό του και να κατανοήσουμε κάπως καλύτερα τη θέση μας μέσα σε αυτόν.
Χάρης Χατζηιωάννου
Δρ. φιλοσοφίας
Διοργάνωση: Braggart Contemporary Gallery www.braggart.gr
Εγκαίνια: Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2023, ώρα 18:30
Χώρος διεξαγωγής: Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό Τρικάλων/Μουσείο Τσιτσάνη
Διάρκεια: 14 – 31 Ιανουαρίου 2023
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 09:00 – 15:00 και 18:30 – 21:30
Χορηγός Οίνου: Κτήμα Θεόπετρας της Οικογενείας Τσιλιλή
Είσοδος ελεύθερη
Επικοινωνία: info@braggart.gr Τ: 6908622813
Γραφιστική Επιμέλεια: Γιάννης Πέτρου