Η γκαλερί σύγχρονης τέχνης Braggart παρουσίασε την Διατομική Έκθεση, Το κομμένο δάκτυλο/Amputated Finger των Βασίλη Αλεξάνδρου και Δημήτρη Παλάντζα σε επιμέλεια Γιάννη Μήτρου, από της 1-10 Δεκεμβρίου στο Πάρκο καινοτομίας Joist
Τα Εγκαίνια έγίναν την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2022 στις 18:00
Το κομμένο δάκτυλο(και άλλες παιδαγωγικές τεχνικές;)
Η μεταβίβαση της γνώσης αποτελεί μια διαδικασία η οποία ενέχει την αλληλεπίδραση ως βασική προϋπόθεση. Δεν αναφέρομαι στην απλή πληροφορία που πλέον η ψηφιακή εποχή την πρόσφερε απλόχερα και η μετά-ψηφιακή μετάβαση μας υπόσχεται ακόμη πιο πολυμορφικές εκδοχές της. Μιλώ για τη ζωντανή κατάσταση της μεταβίβασης στην οποία σε παρόντα χρόνο ένα υποκείμενο που υποτίθεται ότι γνωρίζει αλληλοεπιδρά με ένα ή πολλά υποκείμενα-δέκτες. Στο τέλος βέβαια όσο και αντικειμενική και αν είναι αυτή η γνώση υποκειμενοποιείται ως προς τη τροπική της πρόσληψής της. Ο δάσκαλος οφείλει απλώς να γνωρίζει; Ή οφείλει κυρίως να επινοεί τους τρόπους της μεταβίβασης καθώς και της έμπνευσης που θα προκαλέσει στο μαθητή.
Στον «Αδαή Δάσκαλο» του Ranciere η διερώτηση μετατοπίζεται μέσα από την αφήγηση του κειμένου στην έννοια της παρουσίας του δασκάλου ως ενός ανθρώπου που επιθυμεί αρχικά τη συνάντηση με τους μαθητές. Πρόκειται για τη συνάντηση με όρους αντίληψης, αναζήτησης της γνώσης αλλά και ψυχο-συναισθηματικής σύνδεσης. Μέσα στο ζωντανό χώρο με τα ζωντανά τους σώματα και όχι με τις ψηφιακές τους απεικονίσεις, όπως τόσο ευρέως συνέβη στην περίοδο της πανδημίας.
Η θεσμική διδασκαλία αποτελεί μια συνθήκη εξουσίας. Μιας εξουσίας που βασίζεται σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που στηρίζεται στον «ευνουχισμό» της ελεύθερης σχέσης μαθητή-δασκάλου. Κυρίως ο δάσκαλος κατευθύνει και δεν παρεμβαίνει δημιουργικά ώστε ο μαθητής να λειτουργήσει συμμετοχικά στη μεταβίβαση της γνώσης. Όπως έλεγε ο σπουδαίος ψυχοπαιδαγωγός M. Lobrot στην περίφημη μέθοδό του Μη-Κατευθυντική Παρεμβατική η διάδραση και μόνο αυτή εγγυάται μια παιδαγωγική της ελευθερίας. Και ίσως αυτή η δέσμευση για ελευθερία είναι η σπουδαιότερη γνώση.
Η έκθεση αυτή μέσα από την διαμόρφωση ενός τοπίου από εγκαταστάσεις στο χώρο των δυο καλλιτεχνών επιθυμεί να παράγει μια διαδραστική σχέση με το θεατή και το παραγόμενο έργο στο βαθμό που αυτό θέτει το βασικό ερώτημα. Τι είναι η μάθηση χωρίς την «κομμένη» ελευθερία του τρόπου που θα την προσεγγίσει ο μαθητής. Ένα ερώτημα που διαπερνά το κοινωνικό και το πολιτικό και αφορά στο σύνολο των κοινωνικών δεσμών. Η θέση των Β. Αλεξάνδρου και Δ. Παλάντζα και του επιμελητή Γιάννη Μήτρου εγγράφεται ακριβώς στο τρόπο που αποδομείται η κυρίαρχη «παιδαγωγική» λογική και εμφανίζεται η σωκρατική διερώτηση για την αναζήτηση της γνώσης. Ειδικά στην εποχή της νέας βιοπολιτικής η οποία κατευθύνει τις ζωές μας μέσα από τις τεχνικές μιας metaverse προοπτικής της γνώσης ως καπιταλιστικού προϊόντος με στόχο τον έλεγχο και το κέρδος
Επιμέλειά: Γιάννης Μήτρου
Βιογραφικό του κ. Μήτρου από το βιβλίο του που κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Μπαρμπουνάκης, 2020, Θεσσαλονίκη, με τίτλο: “PerformanceArt: ασυνείδητο, σώμα, παραστασιακή πράξη.”
O Ιωάννης Μήτρου γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι visual-performance καλλιτέχνης και θεωρητικός της Σύγχρονης Τέχνης και Ψυχανάλυσης με ειδίκευση στην τέχνη της Performance. Διδάσκει στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών. Απόφοιτος του Α.Π.Θ, τμήματος Φυσικής. Υπότροφος του Ινστιτούτου Πυρηνικής Σύντηξης στο Orsay, Paris-Sudγια πρωτότυπη επιστημονική́ ερευνά. Εκπόνησε την διδακτορική του διατριβή: «Φαινομενολογία του ασυνειδήτου : Το παράδειγμα του λακανικού πεδίου» σε συνεργασία του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ με το τμήμα Ψυχανάλυσης, Paris VIII. Από το 2003 διευθύνει και κατευθύνει τις έρευνες του Διεθνούς Εργαστηρίου Έρευνας Παραστατικών Τεχνών – AlmaKalma. Εκτός των άλλων συνεργάζεται με: το Ινστιτούτο JerzyGrotowski, Wroclaw, Πολωνία, το Workcenter of JerzyGrotowski and ThomasRichards, Pondedera, Ιταλία, το Τμήμα Παραστατικών Πειραματικών Τεχνών της Ακαδημίας Τέχνης της Μόσχας, τον Οργανισμό ΚlubArt, Νέα Ορλεάνη, Αμερική́ κ.α.
Η έρευνα του αφορά στη σχέση μεταξύ της τέχνης και της επιστήμης. Ειδικεύεται στις πολυσυλλεκτικές performanceμε διαμεσικότητα σε χώρους Μουσείων, γκαλερί κ.α., στην διεύρυνση της σχέσης σώματος και μέσων, καθώς και στην ανάπτυξη μιας σωματικής μεθόδου (Βιοδυναμική), η οποία αλληλεπιδρά δημιουργικά με τον σύγχρονο χορό (danceperformance) και την performanceγενικότερα.
Ο ίδιος είναι ψυχαναλυτής, μέλος της Φ.Ε.Β.Ε., του Εργαστηρίου Φιλοσοφικής Έρευνας πάνω στο Φαντασιακό του Α.Π.Θ, της Ε.Ε.Σ. και F.E.R.A. ,της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρίας.
Πρόσφατα κυκλοφόρησε η μονογραφία του με τίτλο: PerformanceArt: ασυνείδητο, σώμα, παραστασιακή πράξη(εκδ. Μπαρμπουν. Το βιβλίο αυτό είναι το πρώτο θεωρητικό μη μεταφρασμένο βιβλίο για την περφόρμανς στα ελληνικά γράμματα.