Braggart
Χελιδώνη Ελισάβετ
Chelidoni Elisavet
Βιογραφικό

Η Ελισάβετ Χελιδώνη γεννήθηκε  στην Λάρισα. Αποφοίτησε το 2007 με Άριστα από το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με κατεύθυνση Ζωγραφική από το εργαστήριο του Γ. Γκολφίνου.

2002-2007: Πτυχίο τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών  του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με κατεύθυνση Ζωγραφική.  (INTERGRATED MASTER)

2012: Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Diploma Magistr) στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ -ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ, Πανεπιστήμιο Σόφιας  “St. Kliment Ohridski”, Σόφια -Βουλγαρία. Θέμα διπλωματικής εργασίας: “Art, modernity and upbringing”,Υπό την επίβλεψη του Prof. B. Angelov. PhD

Μια βιβλιογραφική ανασκόπηση που εξετάζει την εξέλιξη της τέχνης στη εκπαίδευση σήμερα και τη σχέση της με την έννοια της δημιουργικότητας. Παρέχει μια ανασκόπηση ορισμένων  βασικών στοιχείων από την  βιβλιογραφία, η οποία εξερευνά την καλλιτεχνική εκπαίδευση, με στόχο την ανάπτυξη της καλλιτεχνικής παιδείας και την ανάπτυξη της δημιουργικότητα και πώς μπορεί να γίνει πραγματικότητα.

2014: courses, Central Saint Martins, University of the Arts London

Fashion and Textile Forecasting Conceptual Styling Visual Merchandising -Fashion practical course, London College of Fashion, University of the Arts London Visual Display.

2016-2020: Σχεδιασμός και Υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για παιδιά, νέους και οικογένειες με ή χωρίς αναπηρία στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος/ Stavros Niarchos Foundation Cultural Center (ΚΠΙΣΝ/SNFCC). “Δημιουργούμε ΟΛΟΙ μαζί Τέχνη” Σε συνεργασία με τον κ. Θεόδωρο Ζαφειρόπουλο, Εικαστικός Καλλιτέχνης, Επίκουρος Καθηγητής ΕΜΠ. Στόχος των εργαστηρίων είναι μέσω των εικαστικών τεχνών να έρθουν σε επικοινωνία, να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν εμπειρίες ΟΛΕΣ οι ηλικιακές και κοινωνικές ομάδες με ή χωρίς αναπηρία. Μέσα από την αλληλεπίδρασή τους να μοιραστούν δημιουργικά την “μοναδικότητά” τους, να ευαισθητοποιηθούν και να κοινωνικοποιηθούν. Βασική αρχή των εργαστηρίων είναι ενεργοποίηση της εικαστικής αντίληψης, η καλλιέργεια θετικών συναισθημάτων για τη τέχνη, η γνωριμία και εξοικείωση με σύνθετες τεχνικές, καλλιτέχνες, κινήματα και μορφές έκφρασης, η εξατομικευμένη προσέγγιση και η συλλογική ένταξη μέσα στην ομάδα μέσα από ποικίλες μορφές εικαστικής έκφρασης. Σε κάθε εργαστήριο μέσα από πολλαπλές δοκιμές και σαφή καθοδήγηση θα καλλιεργηθεί μια γιορτινή ατμόσφαιρα ώστε στο τέλος να παραχθεί ένα ενιαίο, ολοκληρωμένο και συνεργατικό αποτελέσματα και να επιτευχθεί η βέλτιστη συνέργεια και αλληλοκατανόηση μεταξύ των συμμετεχόντων.

SELECTED ACTIVITY AS ARTIST

2025 Solo Show Truth/topos of dreams Curated by Yiannis Mitrou Braggart Gallery, Larisa, Greece

Group exhibitions

2024: “Ink on paper 9”, Luminous Eye Gallery, Athens, Greece.

2009: ROOMS TO LET, ACTION FIELD KODRA 2009, 9th visual arts festival, former military camp Kodra, Kalamaria, Thessaloniki _Catalogue.

2009: Group Show, Bonikos Gallery, Athens, Greece.

2008: Group Show, Zina Athanassiadou Gallery, Thessaloniki, Greece.

2008: Group Show, Macedonian Museum Of Contemporary Art, Thessaloniki, Greece_Catalogue.

2008: ROOMS TO LET, ACTION FIELD KODRA 2008, 8th visual arts festival, former military camp Kodra, Kalamaria, Thessaloniki _ Curator: Efi Halivopoulou (artist), Assistant curator: Nikos Mykoniatis (art historian) .

2007: Costume design in Short Film “Thought 23.17” written and directed by Vagia Tsiourvopoulou.

2004: Special Olympics ATHENS 2004 _Group Show _War Museum of Thessaloniki, Greece.

2003: 10th International Meeting of Young Artists _Town Hall of Didymoteichon, Greece_organized by Municipal Enterprise for the Cultural Development of Didymoteichon.

Residency Program

2003: 10th International Meeting of Young Artists _Didymoteichon, Greece _organized by Municipal Enterprise for the Cultural Development of Didymoteichon.

Biography

Elisavet Chelidoni was born in Larissa. She graduated in 2007 with honors from the School of Fine Arts, Aristotle University of Thessaloniki .

She has attended Fashion and design courses at Central Saint Martins and London College of Fashion, University of the Arts London.

2014: courses, Central Saint Martins, University of the Arts London

Fashion and Textile Forecasting Conceptual StylingVisual Merchandising -Fashion practical course, London College of Fashion, University of the Arts London Visual Display

2012: Master degree of Sofia University “St. Kliment Ohridski”,Faculty of Preschool and Primary School Education, Special Pedagogy, Special Education (English programme) Theme of research: “Art, modernity and upbringing”, under the supervision of Prof. B. Angelov. With the grade of “EXCELLENT”.

Α literature review that examines the development of art education today and its relationship to the concept of creativity. It provides a review of some of the key literature, which explores arts education, with the aim of the development of art education and creativity and how it can come true.

2016-2020: Design and Implementation of educational programs for children, youth and families with or without disabilities at the Stavros Niarchos Foundation Cultural Center (SNFCC). “We ALL create Art together”In collaboration with Mr. Theodoros Zafeiropoulos, Visual Artist, Assistant Professor NTUA.

The goal of the workshops is for ALL age and social groups with or without disabilities to communicate, collaborate and exchange experiences through the visual arts. Through their interaction to creatively share their “uniqueness”, raise awareness and socialize. The basic principle of the workshops is the activation of visual perception, the cultivation of positive feelings for art, the acquaintance and familiarization with complex techniques, artists, movements and forms of expression, the personalized approach and the collective inclusion within the group through various forms of visual expression. In each workshop, through multiple tests and clear guidance, a festive atmosphere will be cultivated so that in the end a single, integrated and collaborative result is produced and optimal synergy and mutual understanding between the participants is achieved.

2025 Solo Show Truth/topos of dreams curated by Yiannis Mitrou Braggart Gallery, Larisa, Greece

SELECTED ACTIVITY AS ARTIST

Group exhibitions

2024 Christmarts Pop Up Braggart Gallery

2024: “Ink on paper 9”, Luminous Eye Gallery, Athens, Greece

2009: ROOMS TO LET, ACTION FIELD KODRA 2009, 9th visual arts festival, former military camp Kodra, Kalamaria, Thessaloniki _Catalogue.

2009: Group Show, Bonikos Gallery, Athens, Greece.

2008: Group Show, Zina Athanassiadou Gallery, Thessaloniki, Greece.

2008: Group Show, Macedonian Museum Of Contemporary Art, Thessaloniki, Greece_Catalogue.

2008: ROOMS TO LET, ACTION FIELD KODRA 2008, 8th visual arts festival, former military camp Kodra, Kalamaria, Thessaloniki _ Curator: Efi Halivopoulou (artist), Assistant curator:Nikos Mykoniatis (art historian) .

2007: Costume design in Short Film “Thought 23.17” written and directed by Vagia Tsiourvopoulou.

2004: Special Olympics ATHENS 2004 _Group Show _War Museum of Thessaloniki, Greece.

2003: 10th International Meeting of Young Artists _Town Hall of Didymoteichon, Greece_organized by Municipal Enterprise for the Cultural Development of Didymoteichon.

Residency Program

2003: 10th International Meeting of Young Artists _Didymoteichon, Greece _organized by Municipal Enterprise for the Cultural Development of Didymoteichon.

 

 

Εικαστική ιδέα

Η κυριαρχία των τεχνικών εικόνων ως μετάβαση στην εποχή του ψηφιακού ή αλλιώς στην «μηδενική διάσταση του ψηφίου » κατά Flusser, διαμορφώνει το ερώτημα για το κατά πόσο η ζωγραφική, το κολλάζ και γενικά η σύνθεση «παραδοσιακών εικόνων» λειτουργεί ως μέσο. Υπάρχουν όμως οι περιπτώσεις που το ερώτημα αντιστρέφεται. Δηλαδή το κατά πόσο το ψηφιακό μέσο δύναται να διαμορφώσει την «πυκνή» συνεκδοχή ενός κόσμου αναπαραστάσεων της αναπαράστασης του αληθούς;  Ή αυτού που τελικά εμφανίζεται ως ένα σύνολο αναπαραστάσεων των τόπων που «κατοικεί» το υποκείμενο ως μια προβολή των κυρίαρχων λόγων που «κατασκευάζουν» τις πραγματικότητες. Η εγγραφή λοιπόν της συγκεκριμένης καλλιτέχνιδας σε ένα «παραδοσιακό» μέσο με τεχνικές που δηλώνουν εμμενή εργασία και κατάκτηση της αισθητικής μαστοριάς μας κάνουν να αναρωτηθούμε. Προς τι η παραγωγή τέτοιων εικόνων;

Με την εικαστική αρτιότητα και την επινοητική της σύνθεση η Χελιδώνη αναλαμβάνει με διακινδύνευση να αναδείξει το μέσο εκ νέου και άρα εργάζεται με μια προθετικότητα στραμμένη στο αισθητικό αποτέλεσμα; Ή μήπως όλο αυτό περιέχει τους όρους μιας υποκειμενικότητας η οποία ορίζεται μέσα από το ειρωνικό βλέμμα της; Είναι λοιπόν η περίπτωση που η γλώσσα του καλλιτέχνη αναδεικνύει την εν γένει αντίφαση της αλήθειας που βιώνει και επεξεργάζεται με συνθέσεις που υπονομεύουν την κοινωνική πραγματικότητα και συντάσσονται με την ουτοπική συνθήκη. Μια ουτοπία που εφάπτεται της ψυχικής γεωμετρίας σε σύνδεση πάντα με την κοινωνική αναπαράσταση του έξω στο μέσα. Και άρα του εσωτερικού και εξωτερικού τοπίου τα οποία συνδέονται άρρηκτα. Ως μια ανατροπή πάντα του επιβαλλόμενου λόγου που διαμορφώνει το κοινωνικό ως πραγματικό.

Θα λέγαμε λοιπόν πως το έργο της Ελισάβετ χαρακτηρίζεται από ομοιο-τοπίες που συνθέτουν τον «χώρο» της ύπαρξης μιας προσωπικής ουτοπίας η οποία αποστρέφεται την εξατομίκευση και αναζητά το συλλογικό ώστε να μεταφέρει το δικό της σύμπτωμα ως μια σχέση με το αληθές του έξω το οποίο δεν-παύει-να-υπάρχει ως το Άλλο μιας μοναδικής συνάντησης με το αληθινό που ανατροφοδοτεί όμως την φαντασιακή πραγματικότητα και το συμβολικό που παράγει το μέσο δίχως παύση. Αυτή η «παράβαση» της φουκωϊκής ετεροτοπίας με την ομοιοτοπία της καλλιτέχνιδας ανασυνθέτουν σχεδόν με προκλητικό τρόπο το ζήτημα της σχέσης μας σήμερα, με εκείνο που επέρχεται και αυτό που επήλθε.

Γιάννης Μήτρου

 

Artist's Statement

The dominance of technical images as a transition to the digital age, or the “zero dimension of the digital” according to Flusser, shapes whether painting, collage and generally the composition of “traditional images” functions as a medium. But there are cases where the question is reversed. Namely, whether the digital medium can form the “dense” co-construction of a world of representations of the representation of real.  Or that which ultimately appears as a set of representations of the places “inhabited” by the subject as a projection of the dominant discourses that “construct” realities. This particular artist’s inscription in a “traditional” medium with techniques that indicate implicit work and mastery of aesthetic craftsmanship thus make us wonder. What is the point of producing such images?

With her visual excellence and her inventive composition, Chelidoni takes a risk to bring out the medium anew and thus works with a premeditation directed towards the aesthetic result? Or does it all contain the terms of a subjectivity that is defined through her ironic gaze? It is then the case that the artist’s language highlights the general contradiction of the truth he experiences and elaborates with compositions that undermine social reality and are drawn into the utopian condition. A utopia that touches on psychic geometry in connection always with the social representation of the outside in. And thus of the inner and outer landscape which are inextricably linked. As a subversion always of the imposed discourse that shapes the social as real.

We would say, then, that Elisaveth’s work is characterised by homotopias that compose the ‘space’ of the existence of a personal utopia that rejects individualisation and seeks the collective in order to convey its own symptom as a relation to the truth of the outside which does not- ceases-to-exist as the Other of a unique encounter with the real that nevertheless feeds back the imaginary reality and the symbolic that the medium produces without ceasing. This “transgression” of Foucauldian heterotopia with the artist’s homotopia reconstitutes in an almost provocative way the question of our relationship today, with that which comes and that which has come.

Yiannis Mitrou

 

 

Χρησιμοποιήστε όρους όπως “contemporary art” ή “κεραμικά” ώστε να έχετε τα καλύτερα αποτελέσματα.

Please use keywords such as “contemporary art” or “ceramics” for better results.