Braggart

Χάρης Κοντοσφύρης «Ὃμοιον Ὁμοίῳ»

Στη νέα του δουλειά «μοιον μοί» («ὅμοιον ὁμοίῳ ἀεὶ πελάζει», Πλάτων, Συμπόσιον, 195c: «το όμοιο πάντοτε το όμοιό του ζυγώνει»), ο Χάρης Κοντοσφύρης αξιοποιεί ως αφόρμηση το φωτογραφικό έργο του Θεσσαλού φωτογράφου Τάκη Τλούπα, σκιαγραφώντας την ευρύτητα και το άνοιγμα του φωτοδότη ήλιου, στην καταγραφή των καλλιτεχνικών του πρακτικών. Χρησιμοποιώντας το ευέλικτο πλέγμα της φωτοσκίασης, συνυφασμένο με τα σταμπωτά του Τυρνάβου, ο Κοντοσφύρης προσεγγίζει τον Τλούπα και, μέσα από το σύγχρονο κριτικό του πρίσμα και τη χρήση χρωματιστού πλαστικοποιημένου τσιμέντου σε φορέα  μέταλλου, μεταγλωττίζει το φως σε ύλη, αναγεννώντας χρωματικά τα ασπρόμαυρα θέματα της εποχής του φωτογράφου.

Έναρξη: 10 Δεκεμβρίου 2021
Λήξη: 22 Δεκεμβρίου 2021
Γαλλικό Ινστιτούτο Λάρισας

Κούμα 28,
41 223, Λάρισα

Τηλ.: 2410 287508
larissa@ifg.gr

Image
Image

Πληροφορίες έκθεσης

Η γκαλερί Braggart, μετά από την ψηφιακή ίδρυσή της, παρουσιάζει, στην πρώτη διά ζώσης δράση της, την ατομική έκθεση του εικαστικού Χάρη Κοντοσφύρη, Καθηγητή του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, με τίτλο «μοιον μοί». Η έκθεση, σε επιμέλεια της Βαλεντίνης Μαργαριτοπούλου, θα πραγματοποιηθεί στο Γαλλικό Ινστιτούτο Λάρισας, από τις 10/12 έως και τις 22/12/2021.

Στη νέα του δουλειά «μοιον μοί» («ὅμοιον ὁμοίῳ ἀεὶ πελάζει», Πλάτων, Συμπόσιον, 195c: «το όμοιο πάντοτε το όμοιό του ζυγώνει»), ο Χάρης Κοντοσφύρης αξιοποιεί ως αφόρμηση το φωτογραφικό έργο του Θεσσαλού φωτογράφου Τάκη Τλούπα, σκιαγραφώντας την ευρύτητα και το άνοιγμα του φωτοδότη ήλιου, στην καταγραφή των καλλιτεχνικών του πρακτικών. Χρησιμοποιώντας το ευέλικτο πλέγμα της φωτοσκίασης, συνυφασμένο με τα σταμπωτά του Τυρνάβου, ο Κοντοσφύρης προσεγγίζει τον Τλούπα και, μέσα από το σύγχρονο κριτικό του πρίσμα και τη χρήση χρωματιστού πλαστικοποιημένου τσιμέντου σε φορέα  μέταλλου, μεταγλωττίζει το φως σε ύλη, αναγεννώντας χρωματικά τα ασπρόμαυρα θέματα της εποχής του φωτογράφου.

Οι φωτογραφίες του Τλούπα από την περιοχή της Θεσσαλίας ομοιάζουν με διαχρονικά αναθήματα, που, όταν παρεμβαίνει το άπλαστο χρώμα των σταμπωτών του Τυρνάβου, μετατρέπονται σε (α)κατάλληλες επιχρωματισμένες φωτογραφές. Η ενσωμάτωση των άχρωμων δομών και περιγραφών των πρωτότυπων έργων στις σύγχρονες εικαστικές απεικονίσεις τους τροποποιούν τις αποσπαματικές αναπαραστάσεις τους και τις κάνουν να φαντάζουν ως εκλαϊκεύσεις και διαχρονικές καταγραφές. Το πρωτόγονο και το έμφυτο περιγράφονται με ατμοσφαιρικούς, λειτουργικούς και τεχνολογικούς περισπασμούς, δημιουργώντας συνθέσεις με υλικά του παρελθόντος, σε μία υπέρβαση της  ύλης που καταπιάνεται με τη συλλογική μνήμη, τραβώντας νήματα και μεταφέροντας ενέργεια, μέσα από διαφορετικές διαδρομές.

Οι μελέτες του Χάρη Κοντοσφύρη  στην τυποβαφική και τη μαυρόασπρη φωτογραφία ενεδρεύουν καταστάσεις ονειροπόλησης  και δηκτικότητας για τον θεατή. Οι τελευταίοι αλατζάδες, Γεώργιος Σαΐνης και Θεμιστοκλής & Παναγιώτης Ιωαννίδης, προσφέρουν ένα αναπάντεχο εκτυπωτικό αποτέλεσμα, όπου τρία χρώματα εναλλάσσονται με ξένο προς την εικόνα τρόπο, και, όπως ο αποχρωματισμός των φωτολήψεων του Τλούπα, ενισχύουν την ικανότητα αντίληψης της πραγματικότητας.  

Image

Βιογραφικό

Ο Χάρης Κοντοσφύρης γεννήθηκε στη Μυτιλήνη το 1965. Ξεκίνησε με σπουδές  σκηνοθεσίας στη Σχολή Χατζίκου, στην Αθήνα (1984-1987) και τη συνέχεια σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, της Αθήνας (1987-1993). Παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Δεσμός (Αθήνα) το 1992. Από τα πρώτα του έργα χρησιμοποιεί υλικά κατασκευής, όπως τσιμέντο και βιομηχανοποιημένα σίδερα  προτείνοντας την θέαση ως διαμεσολαβημένη ενέργεια.

 

Παράλληλα με το εικαστικό του έργο δίδαξε ως Λέκτορας στο Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (2007), ενώ, από το 2021, είναι Καθηγητής, στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα).

 

Το ερευνητικό του πλαίσιο εστιάζει στην αλληλεπιδραστική λειτουργία της τέχνης και συντονίζει εκθέσεις συνεργατικές και αλληλεπιδραστικές. Έχει παρουσιάσει το έργο του σε 19 ατομικές εκθέσεις  στην  Ελλάδα και το εξωτερικό και συμμετέχει σε ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις. Συνεργάζεται συστηματικά με την γκαλερί Ζουμπουλάκη, στην Αθήνα και την Γκαλερί της Λόλας Νικολάου, στη Θεσσαλονίκη. Συμμετείχε, μεταξύ άλλων, στην 3η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών Μεσογειακών Χωρών (Μπολόνια, Ιταλία 1988), στη 2η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης (2009), στη 2η Διεθνή Μπιενάλε του Πεκίνου (2015), ενώ, το 2004, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 26η Μπιενάλε του Sao Paulo. Από το 2010, στις ατομικές του εκθέσεις ενεργοποιεί συνέργειες με άλλους καλλιτέχνες.

Curatorship

Βαλεντίνη Μαργαριτοπούλου (GR)

Curatorial axes

Gallery Braggart

Χρησιμοποιήστε όρους όπως “contemporary art” ή “κεραμικά” ώστε να έχετε τα καλύτερα αποτελέσματα.

Please use keywords such as “contemporary art” or “ceramics” for better results.

Shop