Πληροφορίες έκθεσης
Η γκαλερί Braggart, μετά από την ψηφιακή ίδρυσή της, παρουσιάζει, στην πρώτη διά ζώσης δράση της, την ατομική έκθεση του εικαστικού Χάρη Κοντοσφύρη, Καθηγητή του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, με τίτλο «Ὃμοιον Ὁμοίῳ». Η έκθεση, σε επιμέλεια της Βαλεντίνης Μαργαριτοπούλου, θα πραγματοποιηθεί στο Γαλλικό Ινστιτούτο Λάρισας, από τις 10/12 έως και τις 22/12/2021.
Στη νέα του δουλειά «Ὃμοιον Ὁμοίῳ» («ὅμοιον ὁμοίῳ ἀεὶ πελάζει», Πλάτων, Συμπόσιον, 195c: «το όμοιο πάντοτε το όμοιό του ζυγώνει»), ο Χάρης Κοντοσφύρης αξιοποιεί ως αφόρμηση το φωτογραφικό έργο του Θεσσαλού φωτογράφου Τάκη Τλούπα, σκιαγραφώντας την ευρύτητα και το άνοιγμα του φωτοδότη ήλιου, στην καταγραφή των καλλιτεχνικών του πρακτικών. Χρησιμοποιώντας το ευέλικτο πλέγμα της φωτοσκίασης, συνυφασμένο με τα σταμπωτά του Τυρνάβου, ο Κοντοσφύρης προσεγγίζει τον Τλούπα και, μέσα από το σύγχρονο κριτικό του πρίσμα και τη χρήση χρωματιστού πλαστικοποιημένου τσιμέντου σε φορέα μέταλλου, μεταγλωττίζει το φως σε ύλη, αναγεννώντας χρωματικά τα ασπρόμαυρα θέματα της εποχής του φωτογράφου.
Οι φωτογραφίες του Τλούπα από την περιοχή της Θεσσαλίας ομοιάζουν με διαχρονικά αναθήματα, που, όταν παρεμβαίνει το άπλαστο χρώμα των σταμπωτών του Τυρνάβου, μετατρέπονται σε (α)κατάλληλες επιχρωματισμένες φωτογραφές. Η ενσωμάτωση των άχρωμων δομών και περιγραφών των πρωτότυπων έργων στις σύγχρονες εικαστικές απεικονίσεις τους τροποποιούν τις αποσπαματικές αναπαραστάσεις τους και τις κάνουν να φαντάζουν ως εκλαϊκεύσεις και διαχρονικές καταγραφές. Το πρωτόγονο και το έμφυτο περιγράφονται με ατμοσφαιρικούς, λειτουργικούς και τεχνολογικούς περισπασμούς, δημιουργώντας συνθέσεις με υλικά του παρελθόντος, σε μία υπέρβαση της ύλης που καταπιάνεται με τη συλλογική μνήμη, τραβώντας νήματα και μεταφέροντας ενέργεια, μέσα από διαφορετικές διαδρομές.
Οι μελέτες του Χάρη Κοντοσφύρη στην τυποβαφική και τη μαυρόασπρη φωτογραφία ενεδρεύουν καταστάσεις ονειροπόλησης και δηκτικότητας για τον θεατή. Οι τελευταίοι αλατζάδες, Γεώργιος Σαΐνης και Θεμιστοκλής & Παναγιώτης Ιωαννίδης, προσφέρουν ένα αναπάντεχο εκτυπωτικό αποτέλεσμα, όπου τρία χρώματα εναλλάσσονται με ξένο προς την εικόνα τρόπο, και, όπως ο αποχρωματισμός των φωτολήψεων του Τλούπα, ενισχύουν την ικανότητα αντίληψης της πραγματικότητας.